Sukcesja Apostolska


Sukcesja Apostolska (gr. ἀποστολικὴ διαδοχή; łac. successio apostolica) – w pierwotnym sensie odnosi się do całego Kościoła i oznacza jego trwałą zgodność, po pierwsze, ze świadectwem dawanym przez apostołów i zapisanym w Biblii. Po drugie, zgodność z tym, jak apostołowie pełnili swą posługę – z misją daną im przez Jezusa Chrystusa, z tym jak założył On Kościół, jak powierzył apostołom kierowanie Kościołem. W sensie pochodnym, węższym o sukcesji apostolskiej mówi się w odniesieniu do misji, sprawowanej w Kościele przez biskupów, przekazywanej poprzez gest nałożenia rąk w nieprzerwanym ciągu następców.

Pojęcie sukcesji apostolskiej odnosiło się w pierwotnej teologii kościelnej nie do urzędu biskupa Kościoła w ogóle, ale do tych siedzib, w których działali apostołowie. Wyrażał to na przykład Tertulian w traktacie ,,De praescriptione haereticorum 36,2". Wśród sedes apostolica wskazywał on Korynt w Achai. W Macedonii, Filippi. W Azji, Efez. W Italii, Rzym. Przy czym Rzym uważał Tertulian za punkt odniesienia dla kościoła afrykańskiego. Przyznawał mu też wyróżnioną pozycję wśród innych stolic związanych z apostołami, ze względu na trzech apostołów: Piotra, Pawła i Jana. Podobnie mówił o Rzymie Ireneusz z Lyonu, określając jego autorytet apostolski jako ,,potentior principalitas" (pol. ,,potężniejsza zwierzchność"). W ten sposób sukcesja apostolska większości innych biskupów, nie zasiadających na stolicach wywodzących się od apostołów, urzeczywistniała się jedynie pośrednio, drogą okrężną, poprzez jedną ze stolic apostolskich. Można więc mówić o dwóch formach sukcesji apostolskiej: bezpośredniej i pośredniej.

Kościół "apostolski", o czym mówi nicejsko-konstantynopolitańskie wyznanie wiary jest gwarantem realizacji misji Chrystusa, nie zaś ludzkich pomysłów i projektów. Zachowuje on z pokolenia na pokolenie, dającą się zweryfikować ciągłość i więź ze wspólnotą pierwotnego Kościoła, który był społecznością zorganizowaną, posiadającą swych zwierzchników, obrzędy, zwyczaje, a także prawo. Według św. Augustyna"korzenie" pierwotnej społeczności chrześcijańskiej urzeczywistniają się w działaniu stolicy apostolskiej oraz sukcesji biskupiej, która ma zarówno wymiar zewnętrzny, jak i duchowy. Również Ireneusz z Lyonu mówił o apostołach, powierzających biskupom odpowiedzialność za kościoły.

Termin sukcesja apostolska oznacza, że Jezus Chrystus przekazał realną władzę nad Kościołem apostołom. Jest to:

  • władza głoszenia Ewangelii

  • władza udzielania sakramentów

  • władza rządzenia Kościołem.



Sukcesja Apostolska 

Biskupa Marcina Zdzisława Puchały



  1. Marcin Zdzisław Puchała - konsekrowany 15 września w Kijowie przez

  2. Stefana (Negrebetsky) - konsekrowanego 30 kwietnia 2005 roku w Kijowie oraz biskupów Konstantyna (Miskov), Dimitrija (Krikun), Sergieja (Wutyanow) przez

  3. Spyrydona (Babskyj) - konsekrowanego 7 czerwca 1992 roku w Kijowie przez

  4. Filareta (Denysenko) - konsekrowanego 4 lutego 1962 roku w Leningradzie przez:

  5. Pimena (Izvekov) (Patriarchę Moskwy) - konsekrowanego 17 listopada 1952 roku w Odessa przez;

  6. Aleksego I (Simanskij) (Patriarchę Moskwy) - konsekrowanego 28 kwietnia 1913 w Nowogrodzie przez

  7. Grzegorza IV (Patriarchę Antiochii) - konsekrowanego 10 maja 1890 roku w Trypolis.


Poprzednicy Grzegorza IV na tronie Patriarchy Antiochii:

8. Meletius II (Doumani) (1899-1906)

9. Spyridon (1892-1898)

10. Gerasimus (1885-1891)

11. Hierotheos (1850-1885)

12. Methodius (1823-1850)

13. Seraphim (1813-1823)

14. Euthymius V (1792-1813)

15. Daniel (1767-1791)

16. Philemon (1766-1767)

17. Sylvester (1724-1766)

18. Athanasius III (Dabbas) (1720-1724)

19. Cyril III (Zaim) (1694-1720)

20. Athanasius III (Dabbas) (1685-1694)

21. Neophytos (1673-1684)

22. Macarius III (Zaim) (1648-1672)

23. Euthymius IV (1635-1648)

24. Euthymius III (1634-1635)

25. Ignatius III (Attiyah) (1619-1634)

26. Athanasius II (Dabbas) (1611-1619)

27. Dorotheus V (1604-1611)

28. Joachim VI (1593-1604)

29. Joachim V (1581-1592)

30. Michael VI (Sabbagh) (1577-1581)

31. Joachim IV (Ibn Juma) (1543-1576)

32. Dorotheus IV (1541-1543)

33. Michael V (1523-1541)

34. Dorotheus III (1497-1523)

35. Gregory III (1483-1497)

36. Joachim III (1476-1483)

37. Mark IV (1476)

38. Michael IV (1454-1476)

39. Dorotheus II (1436-1454)

40. Mark III (1426-1436)

41. Joachim II (1411-1426)

42. Pachomius II (1410-1411)

43. Michael III (1401-1410)

44. Nilus (1393-1401)

45. Pachomius (1386-1393)

46. Ignatius II (1342-1386)

47. Mark (1308-1342)

48. Dionysius (1293-1308)

49. Arsenius (1285-1293)

50. Theodosius V (1276-1285)

51. Theodosius IV (1269-1276)

52. Euthymius II (1268-1269)

53. Simeon II (1245-1268)

54. Dorotheus (1219-1245)

55. Joachim (1199-1219)

56. Theodore IV (Balsamon) (1185-1199)

57. Christopher II (1184-1185)

58. Elias III (1182-1184)

59. Theodosius III (1180-1182)

60. Athanasius I (1166-1180)

61. Macarius II (1164-1166)

62. Euthymius (1159-1164)

63. John IX (1155-1159)

64. John VII the Oxite (1090-1155)

65. Nicephorus (1084-1090)

66. Theodosius II (1075-1084)

67. Aemilian (1062-1075)

68. John VI, also known as Dionysus (1051-1062)

69. Peter III (1028-1051)

70. Eleutherius (1023-1028)

71. Macarius the Virtuous (1015-1023)

72. George Lascaris (1010-1015)

73. Elias II (1003-1010)

74. Nicholas III (1000-1003)

75. John IV (995-1000)

76. Agapius (977-995)

77. Theodorus II (966-977)

78. Christopher (960-966)

79. Eustratius (939-960)

80. Job II (917-939)

81. George III (902-917)

82. Zacharias (890-902)

83. Michael (879-890)

84. Nicholas II (860-879)

85. Theodosius I (852-860)

86. Elias (840-852)

87. Simeon (834-840)

88. Nicholas (826-834)

89. Job I (810-826)

90. John IV (797-810)

91. Theodore I (767-797)

92. Theophylact (748-767)

93. Stephen IV (742-748)

94. Alexander II (695-702)

95. George II (690-695)

96. Sebastian (687-690)

97. Theophanes (681-687)

98. Macarius (656-681)

99. George I (640-656)

100. Macedonius (628-640)

101. Anastasius III (620-628)

102. Gregory II (610-620)

103. St. Anastasius II (599-610)

104. St. Anastasius the Sinaite (594-599)

105. Gregory (571-594)

106. St. Anastasius the Sinaite (561-571)

107. Domnus III (546-561)

108. St. Ephraim (526-546)

109. Euphrasius (521-526)

110. Paul II (518-521)

111. Severus (513-518)

112. Flavian II (505-513)

113. Palladius (497-505)

114. John III (Codonatus) (495-497)

115. Callandion (495)

116. Stephen III (493-495)

117. Stephen II (490-493)

118. John II (475-490)

119. Peter the Fuller (474-475)

120. Julian (466-474)

121. Peter the Fuller (465-466)

122. Martyrius (461-465)

123. Acacius (459-461)

124. Basil (455-459)

125. Maximus II (450-455)

126. Domnus II (443-450)

127. John I (427-443)

128. Theodotus (418-427)

129. Alexander (408–418)

130. Porphyrus (404–408)

131. St. Flavian I (384–404)

132. Vitalius (376-384)

133. Paulinus (371-376)

134. Dorotheus (370-371)

135. Eudozius (360-370)

136. Annias or Ammianus (357-360)

137. Eudoxius (354-357)

138. Meletius (354), who later attended the First Council of Constantinople

139. Eudoxius (350-354)

140. Leontius (345-350)

141. Stephen I (341-345)

142. Philaclus (334-341)

143. Euphronios (333-334)

144. Eulalios (332)

145. Paulinus of Tyre (332)

146. St. Eustathius (325-332)

147. Paulinus of Tyre (324-325)

148. St. Philogonius (314-324)

149. Vitalius I (308-314)

150. Tyrannos (299-308)

151. Cyril (277-299)

152. Timaeos (273-277)

153. Domnus I (270-273)

154. Paul of Samosata (267-270)

155. Amphilokhos (263-267)

156. Demetrianos (256-263)

157. Fabius (253-256)

158. St. Babylas (240-253)

159. Zebinnus Ozniophios (232-240)

160. Philetos (218-231)

161. Aslipiades (212-218)

162. Serapion (191-212)

163. Maximianus I (182-191)

164. Theophilus (c.169-182)

165. Heros II (c.151-c.169)

166. Cornelius (c.127-c.151)

167. Heros I (100-c.127)

168. St. Ignatius I (c.68-100)

169. St. Euodios (c.53-c.68)

170. St. Peter the Apostle (c.45-c.53)